Esquema per temes
-
-
Fitxer
-
Dimarts dia 22 de juny, d'acord amb el calendari general del Centre, els alumnes de tercer A que hagin de recuperar l'assignatura de Llengua Catalana i Literatura hauran d'anar a l'aula 303, a les 9,30.
Hi hauran de portar un exemplar de Llanterna màgica o de Romeo i Julieta per tal de poder donar compliment al punt 8 del temari.
Cliqueu a l'enllaç per tenir accés al Temari sencer (baixa un document de word)
-
-
-
Imatge engrandida de mida pòster
-
-
-
Ja hem comentat a classe que enguany s'ha proposat als alumnes de 3r la redacció d'un conte molt breu (com a màxim entre 300 i 500 paraules) per al concurs de sant Jordi.
El tema és lliure.
A classe hem comentat un parell d'exemples de microconte: el famós text d'Augusto Monterroso:
"Cuando despertó, el dinosaurio todavía estaba allí." Un exemple de concentració narrativa extraordinària, que provoca en els lectors tot de preguntes i respostes que els fan intervenir i completar-lo o ampliar-lo, encara que només sigui mentalment. És evident que un conte breu --brevíssim-- no pot explicar-ho tot; però fins i tot una llarguíssima novel·la no ho fa. Per tant, és qüestió de triar, de seleccionar aquell material que tingui més "ganxo" per construir una història, i comptar que els lectors ja hi posaran de la seva part en fer-ne la lectura. Els lectors són col·laboradors imprescindibles, i els heu de tenir sempre en compte. Lector in fabula, deia Umberto Eco.
El segon exemple han estat, precisament, dues faules. Les faules clàssiques, els exemples medievals, els contes del Decameró o de les Mil i una nits, els relats breus que trobem dins el Quijote o en les aventures del Càndid de Voltaire són precursors dignes del relat curt. Les faules morals de Fedre i Isop han circulat durant segles i, fins i tot, s'han transformat. De fet, la famosa paradoxa que va plantejar Zenó d'Elea d'Aquil·les i la tortuga és una paral·lela venerable de la faula moral de la Tortuga i la llebre. Arribats al positivista i pragmàtic segle XIX trobem diverses reelaboracions dels temes, com per exemple les d'Ambrose Bierce que hem llegit a classe. Si la síntesi moral antiga era "quan no les pot haver, diu que són verdes", Bierce ho corregeix: "quan no les pot fer madurar, diu que no les pot haver". Transformar i reescriure els textos ja coneguts és una gran font d'inspiració dels contistes de tots els temps. Novetat, sorpresa i enginy.
Us convido a presentar en aquesta bústia el text que vulgueu presentar al concurs d'enguany. Ànims!!!
-
La poderosa Walt Disney Productions i l'empresa d'animació per ordinador Pixar han col·laborat diferents vegades. Les seves produccions per a la gran pantalla són ben conegudes: Toy Story, Monsters, Cars, Ratatouille, Wall-e, Up, Inside Out (títol traduït en castellà Del Revés)...
Els contes de "dibuixos animats" són tan morals -o tan carregats de psicologia i d'ideologia- com els tradicionals: les històries que s'hi expliquen tenen una línia argumental i uns motius més o menys graciosos; però tenen també unes línies temàtiques poc o molt clàssiques en la nostra tradició cultural.
El que veiem en aquest enllaç, "La Luna" (2011), va ser escrit i dirigit per Enrico Casarosa. El curt penjat a youtube sembla d'origen eslau (rus), per raons de drets d'autor. S'ha comentat que, almenys en part, sembla inspirar-se en un dels relats de Le cosmicomiche (1964-5) d'Italo Calvino. Però el sentit del vídeo és ben diferent, perquè enllaça més amb les perspectives mítiques de la ficció (com és que la lluna canviï d'aspecte amb el pas del temps, com creixem nosaltres com a persones...) que no pas amb les preocupacions científiques que desplega l'escriptor italià.
-
Fitxer
-
Per tal de tenir un exemple de comentari, penjo un resum del que vam comentar a classe divendres 22.
Els exercicis que farem a classe tindran preguntes concretes i dirigides, no tan "generals" com en l'exemple.
-
-
El curs de 3r d'ESO no és un monogràfic de teatre. L'institut Cendrassos no és un centre de formació d'especialistes teatrals. Però, després de llegir la versió catalana de Romeo i Julieta, us pot ser interessant fer un cop d'ull al següent dossier per a professors preparat per la Royal Shakespeare Company. A més, hi ha resums i enllaços molt interessants !
-
-
Comença un curs nou. Un curs diferent. No tan sols per allò que us tocarà practicar i aprendre al llarg dels tres trimestres, sinó per la particular nova situació provocada per la SARS CoV-2.
Però comencem pel començament: presenteu-vos, digueu més o menys què vau fer l'any passat i què us agradaria haver fet, i apunteu què creieu que treballarem aquest any.
Feu un redactat i trameteu-lo a la bústia en un arxiu que no pesi més de 2M.
-
Seleccioneu cinc passatges o frases de Romeo i Julieta que us resultin especialment atractius o interessants. Poden ser opinions dels personatges, frases fetes, fórmules de saviesa popular, etc. Procureu que no coincideixin amb les que us presento a l'antologia.
1. Copieu-les i indiqueu la localització precisa on apareixen (Acte, Escena, Versos).
2. Expliqueu el significat que hi veieu (i que justifica que les hàgiu triat). O bé expliqueu que no hi veieu sentit (i procureu aclarir per què no l'hi veieu).
-
-
-
Amor... quina paraula! Però què s'amaga o se'ns oculta, darrere d'aquest breu mot? Tothom sap que l'amor existeix, encara que no sapiguem si tots el sentim o el vivim igual. Ausiàs Marc es queixava: "Amor, de vós en sent més que no en sé". ¿És el mateix "amor" que "desig", "sexe" o "matrimoni"? Evidentment que no: són sinònims parcials. De vegades interessadament parcials.
Abans de llegir una de les grans històries occidentals d'amor, Romeo i Julieta, pot ser útil i enriquidor reflexionar sobre què en sabem --o què en creiem saber-- d'aquesta emoció/sentiment/estat tan senzill però alhora tan complex. I convé que vegem que, més enllà de l'instint natural, les societats humanes han codificat l'amor: l'han "regulat" d'alguna manera, hi han establert lleis i convencions. I aquestes "lleis d'amor" no són universals, sinó culturals. "L'amor ho venç tot", deia el poeta romà Virgili; però aquesta mateixa manera d'expressar la força, la supremacia total, la victòria de l'amor deixa veure la possible resistència, la dificultat. Una dificultat individual --que afecta unes persones concretes: els amants-- però també social --segons si l'amor i la relació és sancionada pels costums de la societat en què es manifesta.
Per això, comencem ben bé pel començament: creem entre tots aquesta pàgina wiki. Cadascú ha de documentar-se sobre alguna de les parelles d'amants que trobareu apuntades en negreta. Les fases del treball són:
- Seleccionar una parella (no importa si ja hi ha alguna altra persona que també l'ha triada).
- Documentar-vos sobre qui eren o van ser aquests personatges i què els va passar o què fa que avui dia siguin coneguts per la seva relació.
- Triar la pestanya "Editar" de la Wiki.
- Procureu no alterar el contingut que hi trobeu. No corregiu. Afegiu el que vulgueu a sota.
- Resumir --amb les vostres paraules, no "copiar i enganxar"-- la seva història de manera reduïda (unes 5 ratlles), completa però entenedora (vegeu l'exemple d'Adam i Eva)
- Signar la vostra aportació al final, entre parèntesis, amb la data.
Ànims i bona col·laboració!
-
Qüestionari
Per fer aquest exercici convé haver visitat i conèixer la WIKI "Parelles famoses de l'antigor"
Trobareu un qüestionari de representacions artístiques de les històries de 10 parelles (triades entre les anteriors)
Endevineu a quina de les parelles correspon cada imatge.
Recordeu que, encara que originalment no siguin catalans, heu d'escriure les formes dels noms catalanitzats, com apareixen en la Wiki que teniu més amunt.
-
Les informacions que ens arriben són molt importants per completar i enriquir la nostra experiència del món. Però no podem estar segurs de la veracitat de moltes d'aquestes informacions. Els rumors i les informacions poc segures poden confondre'ns, poden donar suport a prejudicis i fins i tot poden fer-nos prendre decisions equivocades.
Teniu adjunt un material (de ciències) que ens proposa un mètode, CRITIC, per avaluar les informacions.
No respongueu totes les preguntes, sinó només les que trobareu en el qüestionari "Necessitat de ser CRITICs)
-
El Departament d'Educació ha promogut aquests dies de confinament uns materials per treballar diferents assignatures. Entre ells, un pdf que us he adjuntat a dalt per treballar l'avaluació de les informacions. Us el podeu mirar, però no cal que retorneu cap resposta.
Completeu el qüestionari adjunt en aquest exercici (en part, de correcció automàtica).
-
Qüestionari
-
Cliqueu damunt "Els avions". Escolteu primer el dictat (icona de la llebre). Després, escriviu-lo a la finestra de la dreta, copiant al dictat (icona de la tortuga). Corregiu-lo i trameteu els resultats a la bústia 07.
-
- Has d'apuntar aquí els resultats dels exercicis 5 i 6, de la manera següent
- Suma els resultats de les 4 preguntes de l'exercici 5 (Resultat 1)
- Resta al Resultat 1 el número de faltes que has obtingut en l'exercici de dictat 6.
- R1 - 6 = Resultat final. Aquesta xifra l'has d'apuntar a sota.
- Has d'apuntar aquí els resultats dels exercicis 5 i 6, de la manera següent
-
Qüestionari
-
Romeo i Julieta és una de les obres més conegudes popularment. També és una de les més representades, tant en teatre com en cinema. Se n'han fet recreacions i adaptacions, fins i tot ballets.
Hi ha hagut una multitud d'actors i actrius que han encarnat aquesta parella de ficció. Alguns més adequats al text de Shakespeare, alguns altres més adequats als gustos del públic o a les estratègies de les empreses teatrals i cinematogràfiques.
Però, tu, qui triaries ? Si haguessis de fer un càsting per al repartiment de Romeo i Julieta, quins actors o actrius hi faries sortir? Busca les cares dels dos protagonistes que creus que hi anirien millor, enganxa-les a la wiki i digues per quina raó els escolliries.
-
En l'època de Shakespeare només podien actuar en el teatre els homes. Els papers femenins, els feien homes disfressats. Però aquesta no és la situació dels espectacles actuals.
A sota teniu la propaganda de The Globe
Reciten el sonet inicial del Pròleg de Romeo i Julieta. Cada actor / actiu diu un vers del sonet. Els podem numerar, doncs, de l'1 al 14.
Ara es tracta d'endevinar: qui penses que deuen ser Romeo, Julieta, els pares d'ella, la dida i Tibald? Hauràs de resumir per què els has triat en l'exercici 12.
-
Qüestionari
-
Els alumnes que llegiu la versió adaptada, no podeu respondre les preguntes 1 ni 6, perquè no apareixen en la vostra adaptació.
-
Qüestionari
-
L'acte II de Romeo i Julieta és especialment important per a l'argument. Conté des de la famosíssima (i discutida) "escena del balcó" fins al matrimoni privat.
Trieu un dels dos monòlegs de cada traducció, segons correspongui (Adaptació=alumnes amb PI). L'enregistreu i lliureu l'arxiu de so (àudio) a la bústia d'aquesta Tasca:
- Traducció de Salvador Oliva:
- p. 41-41, versos 1-27
- p. 45, versos 84-105
-
- Adaptació de Lourdes Iñiguez:
- p.39 - Primera intervenció de Romeo
- p. 39 - Última intervenció de Julieta.
-
Qüestionari
-
Qüestionari
-
Qüestionari
-
1. La lletra hac Feu l'activitat 1 de l'apartat "paraules amb h" (a baix de la columna de l'esquerra), de l'enllaç:
https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl5/scl53/scl53.htm
2. La ela geminada l·l Feu les activitats 5 i 6 de l'apartat Ela geminada (columna de l'esquerra):
https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl5/scl53/scl53.htm
3. Apòstrof en els noms
4. Apòstrof i guionet en els pronoms. Activitats 24-29 de Combinacions binàries de pronoms febles
https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl1/scl17/scl17.htm
-